منتــدي الميــــدان المــلكي
عزيزي /عزيزتي ...زائر/ زائرة ...منتدي الميدان الملكي يهديكم اطيب التحيات ونتمني لكم قضاء وقت سعيد ومفيد ... اذا كنت عضوا بالمنتدي نرجوا منكم كتابة اسم العضو وكلمة السر الخاصة بك ، اذا كنت زائر فاهلا وسهلا بك وندعوك لتسجيل معنا بعد الاطلاع علي قوانين المنتدي فور تسجيلكم بالمنتدي تتلقون رسالة تفعيل الحساب علي بريدكم الالكتروني المسجل لدينا لتتمتع بصلاحيات الاعضاء المتميزه والمتنوعه وتسطيع التواصل مع صفحات التواصل الاجتماعي بكل سهوله ، من فضلك لا تبيح بكلمة السر الي اي شخص ، في حالة صادفك مشكلة في التسجيل او الدخول الي المنتدي من خلال ايقونة للاتصال بنا المتواجده اسفل المنتدي لا تترد في طلب المساعده فهناك من هو في خدمتكم وتقديم المساعده ... اسرة منتدي الميدان الملكي
منتــــــدي الميــــــدان الملـــــــكي
 
facebook 
لك عقل تفكر به ولن يخدعك أحد
إقرأ وشاهد وفكر وتأمل وإستفت قلبك وإن افتوك

خدمــــــــات الميدان الملـــــــــــــكي
توقيت دول العالم مع الميدان الملكي

 
مواقيت الصلاة في منتدي الميدان الملكي

  

العب سدوكو مع الميدان الملكي
برامج تهمك




















.
مكتبة الصور



ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

اذهب الى الأسفل

نقاش ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف ezzyasmine في الجمعة أغسطس 22, 2008 2:04 pm

[center][b]بسم الله الرحمن الرحيم[/b][/center]
[right][b]كلنا نعلم انا للقيادة احكام ودروس وهناك القوانين التى تعاقب من يقوم بمخالفة المخالف لهذة القوانين[/b][/right]
[right][b]ومن امثلة القوانين[/b][b][/right]
[right]حزام الامان للسائق والذى بجوارة[/b][/right]
[right][b]عدم التحدث بالتليفون المحمول [/b][/right]
[right][b]وهناك الكثير من القوانين[/b][/right]
[right][b]ولذلك يقوم مركز ميت سلسيل بعمل 2 كمين يوميا لضبط عدد من السيارات ولكن هل يقومون بضبط السيارات المخالفه فعلا [/b][/right]
[right][b]الضباط يقوم بضبط التوكتوك بحيث انه غير معترف به فى هيئه المرور لكى يصل الى ترقيته بسرعة وهناك الكثير من الفساد فى ميت سلسيل نريد ان نقضى عليه فبدلا من ان امين الشرطة او وزارة الدخليه التى فى هدفها المحافظة ع النظام وحمايه المواطنين [/b][/right]
[right][b]يقوم المواطنين بخدمة الشرطة وهناك تكثر الرشوى والنسب والاقارب الا يعلموا ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال الراشى والمرتشى فى النار والوسيط بينهما ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم فنحن نحترم القوانين ولكن من ينفذ القوانين يستغل القوانين لمصلحته الشخصيه . ومن هنا نبدا اول شئ من الفساد والكل لابد انا يشارك فى معالجة هذا الفساد وان نبدا بتصليح انفسنا اولا [/b][/right]
[right][b][color:ce82=blue]انتظروا قضايا ساخنة حدثت وستحدث فى ميت سلسيل [/color][/b][/right]
[right][b][color:ce82=#0000ff]اخوكو EZZ YASMINE[/color][/b][/right]
avatar
ezzyasmine
لواء
لواء

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 930

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف محمد الحسين في الجمعة أغسطس 22, 2008 2:50 pm

يا اخى العزيز والله طرحت موضوع المرور الجديد رغم انى اعلم الدافع الحقيقى وراء صدور القانون المكون من 150 بندا جديدا والتى لا تصلح حتى ان نطبقها فى مصرنا الكريمه لأسباب عديده اهمها هو ان طرقنا رغم اتساعها الشديد الا انها مأخوذه اغلبها تقريبا كمنافع للمحلات والعمارات السكنيه كما هو الحال فى مدينه نصر فالطرق قانونيه مائه بالمائه ورغم هذا ازمه المرور لا تنتهى ابد

محمد الحسين
فرد حراسة

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 164

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف ezzyasmine في الجمعة أغسطس 22, 2008 5:44 pm

[b]هنعمل ايه غير ان احنا نقول حسبنا الله ونعم الوكيل[/b]
avatar
ezzyasmine
لواء
لواء

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 930

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش امشى عدل يحتار عدوك فيك

مُساهمة من طرف ابراهيم فتحى (المحامى ) في الجمعة أغسطس 22, 2008 6:37 pm

قانون المرور الجديد مش مشكله للى ماشى صح على رأى المثل امشى عدل يحتار عدوك فيك
لو كل واحد ماتزم وماشى صح محدش حيكلمه لكن نقول القانون حلو وحش مش دى المشكله
المهم احنا نظبط نفسنا ونمشى صح يعنى اللى ممعهش رخصه يرخص ونمنع الاطفال اللى سنه اقل من 18 سنه من قيادة السيارات وذلك حفاظا عليه وعلى ارواح الناس ووضع القانون الحبس فى بعض المخالفات وذلك حتى يكون هناك رادع للسائقين اللى بيسقوا تحت تأثير المخدرات وهذا ما اشار اليه القانون الجديد فى الماده 62 من قانون المرور وغيره وانا عن نفسى سمعت كتير السائقين فى مشده كلاميه مع الركاب وبيقله السائق ديتك ايه ححطك تحت العربيه وديتك عندى 50 جنيه ياه بالبساطه دى الارواح عندهم ملهاش قيمه ولا قيمتها 50 جنييه Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
avatar
ابراهيم فتحى (المحامى )
مشرف البلاط الملكي
مشرف البلاط الملكي

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 113

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف ezzyasmine في الجمعة أغسطس 22, 2008 11:21 pm

[b]انا قصدى من الموضوع ده كله الجماعه اللى بيقبضوا علشان ما يطبقوش القانون ع فئة من الناس[/b]
avatar
ezzyasmine
لواء
لواء

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 930

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف Eso في السبت أغسطس 23, 2008 9:46 am

Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

Eso
المدير العام
المدير العام

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 3834

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف donia في السبت أغسطس 23, 2008 2:32 pm

كلامك جميل اوى يا محمد وهوه ده اللى بيحصل
وانا عارفه برده الحقيقه اللى انت بتقول عليها
تقصد ان قانون المرور الجديد صدر علشان ينزلو
صفقه العربيات اللى على احدث موديل منغير
ما الموضوع يثير الرأى العام
ولا الناس تلحق تتكلم ولا تقول انها فعلا مينفهش تسكت
على الجبابره دول حسبي الله ونعم الوكيل

donia
متسلل للبلاد
متسلل للبلاد

انثى
عـــدد المساهمــــــات : 1

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف اسلام السيد على النبراوى في السبت أغسطس 23, 2008 4:42 pm

احنا هنلاقيها منين ولا منين

silent

---------------------------------------------------
يـــــا زائــــر القبــر عــــن قليـــلِ .................... مـــاذا تزودت للرحيــــل ركوبك النعش ينسيك الركوب على ...............ماكنت تركب من بغل ومن فرس يـــــــــوم القيامة لامـــال ولا ولــــد .............. وضمة القبر تنسى ليلة العرس
avatar
اسلام السيد على النبراوى
مشرف البلاط الملكي
مشرف البلاط الملكي

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 3528

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش التوك توك هو اساس قانون المرور

مُساهمة من طرف ابراهيم فتحى (المحامى ) في الأحد أغسطس 24, 2008 4:44 pm

الماده 6و7و8من قانون المرور الجديد خاصه بترخيص التوك توك لان التوك توك ليس له ترخيص فى قانون المرور القديم فبالتالى لابد من ضبط التوك توك المخالف لان المفروض اصحاب التكاتك تذهب من تلقاء نفسها لعمل ترخيص وحمل اللوح المعدنيه الخاصه بالمرور وسنوضح فيما بعد مميزات وعيوب القانون بعد شرحه وتفسيره

مع تحياتى /ابراهيم فتحى المحامى Like a Star @ heaven
avatar
ابراهيم فتحى (المحامى )
مشرف البلاط الملكي
مشرف البلاط الملكي

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 113

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

نقاش رد: ميت سلسيل وقانون المرور الجديد

مُساهمة من طرف احمدجمال محمد في الأربعاء سبتمبر 03, 2008 9:57 am

يريت يحصل تتطبيق للقانون صح بدون رشوة ولا محسوبيه
avatar
احمدجمال محمد
راعية الامير
راعية الامير

ذكر
عـــدد المساهمــــــات : 24

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى